Verzamelaar - Collector

Lezen is vrij op dit forum.
Een aantal functies werken niet als je niet bent ingelogd.
Wil je ten volle dit forum genieten en meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Verzamelaar - Collector

Lezen is vrij op dit forum.
Een aantal functies werken niet als je niet bent ingelogd.
Wil je ten volle dit forum genieten en meedoen, wordt dan lid door je te registreren.
Activeer je lidmaatschap via de mail die je krijgt en log in.

Verzamelaar - Collector

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Verzamelaar - Collector

Communiceer met verzamelaars.


    Oud album met klassiek verzameling

    Jama
    Jama


    Aantal berichten : 342
    Registratiedatum : 26-07-09

    Oud album met klassiek verzameling Empty Oud album met klassiek verzameling

    Bericht van Jama za 14 aug 2010 - 13:38

    Soms krijg ik een vraag over de waarde van postzegels of een verzameling postzegels.
    Dat is soms al moeilijk om op te antwoorden als ik ze kan zien, maar nog moeilijker als ik ze niet zie.
    Toch zijn sommige gevallen wat gemakkelijker.

    Een vraag over een oud Schwanenburger album met 600-700 postzegels erin, waar niet veel is uitgehaald nadat de verzamelaar ophielt met verzamelen.
    Door ervaring wat wijzer geworden, kan daar zeker wel iets over gezegd worden, ook al kun je geen exact advies geven voor wat als taxatie bedrag kan gelden.

    Dit is wat ik de aanvrager antwoordde:
    Natuurlijk kan ik niet van een waarde spreken, als ik het album niet zie.
    Maar die oude klassiek albums waar vroeger mensen direct postzegels inplakten, hadden voor elk land een aantal plaatsen met ruimte voor een aantal zegels per serie en de meest bekende losse uitgiften.
    Je had ze voor de hele wereld en voor alleen Europa.
    700-900 zegels van de hele wereld, zal erop neerkomen dat het vnl. de meest voorkomende zegels zijn van al die postgebieden.
    Zegels die je meestal bij een postzegelbeurs kunt uitzoeken voor 0.05 cent per stuk.
    Dat zal misschien lukken ze te verkopen voor ca. 200 a 300 zegels, als je tijd en zin hebt.

    Als je alles gaat loshalen, zal blijken dat er een zeker aantal zegels geblesseerd zullen zijn.
    Ga ervan uit dat als er een wat zeldzamere zegel inzit, dat vooral voor deze geldt.

    Ik kocht dit soort boeken voor 10 jaar geleden meestal voor 30.00 a 60.00 gulden op voorwaarde, dat het geheel er netjes uitzag, geen bruine vlekken had, niet meer dan een enkele er onafgeweekt of dubbelgevouwen in zat, niet met cellotape vastgeplakt, de ongestempelde postzegels met gom niet samen met de plakker vastgeplakt zaten.
    Dat is iets minder dan de helft aan euro's zeg maar.
    Ik weet niet hoe de markt nu is, maar dat zal zeker niet verbeterd zijn.

    Misschien heb jij een album met een paar witte raven, die zomaar 10.00 tot 25.00 euro per stuk waard zijn.
    Dan is het een leuk boek om voor 50.00 euro te (ver)kopen.
    Maar dat is dan een gok voor de koper om die zegels er ook gaaf uit te halen.
    Ik heb wel eens zo'n boek gekocht en daar zat een schat aan cataloguswaarde in, maar daar zit ik nu nog mee, omdat niemand het spaart.
    Zoals je wel zult begrijpen doe ik geen vaste uitspraken.

    Als je zelf een catalogus hebt is het niet moeilijk om er een paar op te zoeken en een indruk te krijgen.


      Het is nu ma 13 mei 2024 - 12:01